Monday, November 16, 2009

سرخط اخبار شانزدهم نوامبر بست و پنجم آبانماه

پرزیدنت باراک اوباما امروز و در آستانه روزجهانی دانشجو در جمع دانشجویان چینی در شهر شانگهای حاضر شد و گفت همه مردم جهان، از جمله شهروندان چینی باید از آنچه که حقوق جهانی نظیر آزادی بیان، آزادی مذهبی و دسترسی آزاد به اطلاعات نامیده می شود بهره مند باشند. رییس جمهوری آمریکا افزود آمریکا نمی خواهد هیچ گونه نظام حکومتی را به ملت دیگری تحمیل کند ولی اضافه کرد که آمریکایی ها معتقد نیستند که برخورداری از این حقوق محدود به کشورشان است تلویزیون شانگهای این برنامه را که به زبان چینی دوبله شده بود به طور زنده پخش کرد ولی این برنامه از تلویزیون سراسری چین پخش نشد.

باراک اوباما و دیمیتری مدودف روسای جمهوری آمریکا و روسیه به ایران هشدار دادند فرصتی که جامعه بین‌الملل برای حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای این کشور در اختیار آنها قرار داده، روبه اتمام است.
اوباما و مدودف در پایان دیدار خود که در حاشیه اجلاس اپک (APEK) در سنگاپور صورت گرفت، افزودند که صبر جامعه بین‌الملل در مورد ایران رو به پایان است.
پرزیدنت اوباما گفت متاسفانه، به نظر می‌رسد ایران قادر نیست به پیشنهادی که همه بر سازنده بودن آن اذعان دارند، پاسخ مثبت دهد. این درحالی است که برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیروز درمصاحبه ای گفت پاسخ ایران به پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی‌شده این کشور به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران منفی است و پیشنهاد متقابل ایران نیز برای کشورهای غربی قابل پذیرش نیست.


على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى ایران می‌گوید که رئيس جمهور جديد آمريکا در عمل همانند جورج بوش، رئيس جمهور پيشين اين کشور، است. على لاريجانى رييس درواکنش به صحبتهای اوباما گفت: واقعاً فضاحت‌آور است که بعد از يک سال سخنرانى و شعارهاى توخالى، رفتارهاى اين رئيس‌جمهور در صحنه عمل چيزى کمتر از سلف خود نيست، فرق اين دو در ادبيات بى‌حساب و کتاب بوش خلاصه مى‌شود.
لاريجانى اوباما را متهم به دخالت در امور داخلى ايران کرد و گفت: اختصاص بودجه براى اقدامات رسانه‌اى عليه ايران و دخالت‌هاى کودکانه پس از انتخابات در مسائل داخلى ايران و اقدامات اخير اين کشور و ارائه پيشنهادات سبک و غيرمعقول در بحث اتمى ايران، همگى حکايت از آن دارد که تغييرات ادعايى جز نمادهاى گول‌زننده براى ساده‌لوحان سياست نیست

سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه میگوید روسیه نیروگاه بوشهر را در موعد مقرر راه اندازی نمیکند شماتکو افزود راه اندازی این نیروگاه تا آخر سال 2009 عملی نخواهد شد و دلیل آن را بروز برخی مشکلات و مسایل فنی است.
این مقام روسی گفت که با وجود تکمیل نشدن برنامه راه اندازی بوشهر، انتظار دارد تا پایان سال نتایج مهمی در این زمینه به دست آید و افزود روسیه به تعهدات خود در قبال تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر پایبند است.
در ماه فوریه سال جاری، رئیس شرکت روسی مسئول اجرای نیروگاه بوشهر اعلام کرده بود که این نیروگاه تا آخر سال به کار خواهد افتاد و برق تولیدی آن وارد شبکه برق ایران خواهد شد.

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، در مصاحبه ای با يک روزنامه اسپانيايی گفت: دولت احمدی نژاد آتیه ندارد و هزينه کردن صدها ميليون دلار در منطقه برای بدست آوردن نفوذ از سوی ایران اقدامی عملی نيست.
پرز با اشاره به تلاش ایران برای نفوذ در آمریکای لاتین از طریق سرمایه گذاری و هزینه کردن پترودلارها گفت احمدی نژاد بايد پيام سازنده و مثبتی به مردم ايران و دنيا بدهد.
وی افزود: احمدی نژاد رئيس جمهوری است که در مورد از بين بردن يک کشور ديگر صحبت می کند و هولوکاست را نفی می کند در حالی که هزاران نفر از کسانی که از اردوگاه های مرگ نازی ها نجات یافتند، هنوز زنده اند.


آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه میگوید دولت درحال سرگرم کردن ملت ایران برای در جهالت نگاه داشتن آنها است
آیت الله صانعی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر، از مردم خواست در برابر برخی قضایا که برای سرگرم کردن ملت ایران طراحی شده آگاه باشند آیت الله صانعی افزود طراحان این برنامه ها تلاش دارند از این طریق، فقر، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی مطالبات اصلی مردم به دست فراموشی سپرده شود .

SEG2
رامین پوراندرجانی پزشک بازداشتگاه کهریزک درگذشت. این خبر درحالی منتشر شد که درحدود یک هفته از مرگ این پزشک ۲۶ ساله، در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ میگذرد
مقام‌های مسئول، علت مرگ رامین پوراندرجانی را سکته قلبی در خواب عنوان کرده‌اند درحالیکه تنی چند از احتمال خودکشی وی خبرداده اند
این پزشک در بازداشتگاه کهریزک، چند تن از قربانیان از جمله محسن روح‌الامینی را پیش از مرگش معاینه کرده بود گفتنی است یک هفته پس از درگذشت محسن روح‌الامینی، این پزشک جوان بازداشت می‌شود تا علت مرگ را مننژیت اعلام کند.


سرتیپ علیرضا علیپور رئیس پلیس امنیت تهران برخوردهای پلیس در روز 13 آبان را قانونی خوانده و گفته است تصاویر پخش شده از این روز در رسانه های خارجی کذب محض است.
علیپور میگوید گزارشی از تخلف پلیس در روز 13 آبان نداشته ایم و برخورد‌های ماموران نیروی انتظامی با معترضان به نتیجه انتخابات در روز ۱۳ آبان قانونی بوده است.
در مراسم روز ۱۳ آبان که معترضان به نتیجه انتخابات نیز در آن شرکت کرده بودند، نیرو‌های پلیس و لباس شخصی، اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم تعدادی از آنها کردند.
این درحالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، به برخوردهایی که روز ۱۳ آبان با تظاهرکنندگان معترض، به ویژه زنان صورت گرفت اعتراض کردند. موسوی گفت حمله به مردم و باتوم زدن به سر و پای خانم ها، عاقبت خوشی نخواهد داشت. کروبی نیز دیشب در جمع گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس در منزلش به جوانان معترض به نتیجه انتخابات توصیه کرد که در هر شرایطی از اعمال رفتار‌های خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

بیش از ۵۰ نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار در نامه‌ای از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواستند که دستور آزادی جواد ماهزاده نویسنده و روزنامه‌نگار زندانی را صادر کند.جواد ماهزاده حدود یک ماه پیش در منزل خود از سوی ماموران دادستانی دستگیر شد و از آن زمان، در بازداشت به سر می‌برد. از سرنوشت این نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار، اطلاع دقیقی در دست نیست و مقام‌های قضایی تاکنون حاضر نشده‌اند اتهام وی را اعلام کنند.
امضاکنندگان این نامه از بی‌اطلاعی جامعه ادبی و فرهنگی ایران از سرنوشت آقای ماهزاده و اتهام وی اظهار تاسف کرده‌اند.
آنها در نامه خود آورده‌اند: بازداشت این نویسنده در طول یک ماه اخیر، پرسش‌های بسیاری را بین نویسندگان و فعالان ادبی و هنری ایران به وجود آورده است و از مقام‌های قضایی ایران خواسته‌اند که ضمن رعایت حقوق قانونی این نویسنده، زمینه آزادی او را هر چه سریع‌تر فراهم کنند.


سایت الف منسوب به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، مدعی است که علیرضا عسگری، معاون اسبق وزارت دفاع ایران که از دو سال پیش به این سو ناپدید شده است، در اسرائیل زندانی شده است. علیرضا عسگری، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود، در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۸۵ از دمشق وارد هتل جیران استانبول ترکیه شد و دو روز بعد، مفقود شد.
در آن زمان برخی از منابع خبری ادعا کردند که آقای عسگری با مراجعه به سفارت آمریکا در استانبول درخواست پناهندگی کرده است.
از جمله روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در همان زمان نوشت که آقای عسگری داوطلبانه به غرب پناهنده شده و روزنامه تایمز لندن هم اشاره کرد که او از سال ۲۰۰۳ برای غرب جاسوسی می‌کرده است .

کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان سمبل جنبش مردمی ایران میگوید ندا به عمد و به خاطر اینکه در صف اول تظاهرات کنندگان قرارداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
ماکان که چند روز بعد از مصاحبه اش با رسانه های خارجی بازداشت شد و حدود دو ماه در زندان به سر برد بعد از آزادی به قید وثیقه ایران را ترک کرده است.
ماکان میگوید برخلاف آنچه گفته شده نامزدش از نظر سیاسی فردی فعال بوده ذاتا روحیه رهبری داشت و بسیاری از معترضان را به سوی خود جذب می کرد.

No comments:

Post a Comment