Wednesday, November 11, 2009

اخبار یازدهم نوامبربیستم آبانماه

پرزیدنت باراک اوباما می گوید هیچ دینی کشتار هفته گذشته در پایگاهی نظامی در تگزاس که طی آن 13 نفر به دست سرهنگ نضال مالک حسن کشته شدند را توجیه نمی کند.
اوباما که در مراسم قربانیان تیراندازی پایگاه فورت هود و پس از دیدار با بستگان کشته ها سخنرانی می کرد گفت عزاداران آمده اند تا "به 13 مرد و زنی ادای احترام کنند که حتی در آسایش خانه هم نتوانستند از وحشت جنگ بگریزند."
سرگرد ندال مالک حسن، روانپزشک مسلمان و 39 ساله ارتش آمریکا که در این کشور متولد شده، روز پنجشنبه با گشودن آتش در پایگاه فورت هود 13 تن را کشته و 31 نفر را مجروح کرد. او در جریان حادثه به ضرب گلوله پلیس زخمی شد و اکنون در بیمارستان بستری است. مقام های اطلاعاتی آمریکا می گویند که از ارتباط سرگرد حسن با یک روحانی که با القاعده همدردی نشان می داده اطلاع داشته اند، اما برکناری او از ارتش را توجیه پذیر نمی دانستند.
این مراسم که سه هزار نفر در آن حضور داشتند با مراسم سالانه روزکهنه سربازان یا وترانز دی همزمان شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فضای ملاقات و گفت‌وگوی خود با باراک اوباما در کاخ سفید را "باز، صمیمانه و دوستانه" خواند. نتانیاهو که با تلویزیون اسرائيل گفت‌وگو می‌کرد، جریان مذاکرات خود با رئیس‌جمهور آمریکا را "بسیار مثبت" توصیف کرد و این درحالیست که پیشتر خبرگزاری‌های بین‌المللی از فضای سرد حاکم بر ملاقات اوباما و نتانیاهو خبر داده بودند که علت آن مواضع متفاوت سران دو کشور در مورد مسئله‌ی شهرک‌‌سازی اسرائيل در سرزمین‌های فلسطینی بوده است. آمریکا توقف کامل شهرک‌سازی‌ها را خواستار است .


ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده ارتش اسرائیل، میگوید: اسراییل در حال مهیا کردن خود برای اجرای همه گزینه‌ها علیه ایران است تا تهران را وادار به توقف برنامه اتمی خود کند.
گابی اشکنازی در عین حال اظهار داشت که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی نیز برای توقف برنامه هسته‌ای ایران می تواند مفید باشد.
فرمانده ارتش اسرائیل گفت: «اگر ایرانی‌ها بدانند که باید بهای سنگینی بپردازند، آنگاه غیرمنطقی یا غیرعقلانی نخواهد بود که بگوییم ممکن است آنها مسیر کنونی خود را تغییر دهند.» این نخستین باری نیست که اسراییل ایران را به حمله نظامی تهدید میکند تهران هنوز واکنشی تا این لحظه به این خبر نداده است
درعین حال روزنامه اسراییلی هاآرتص نیز امروزخبر از امضای بزرگترین قرارداد نظامی میان تل آویو و واشنگتن در طول تاریخ مناسبات دو طرف داده است به موجب این قرارداد چند میلیارد دلاری که میان تل آویو و پنتاگون و شرکت "لاکهید مارتین" امضا شد جنگنده های "اف 35" آمریکایی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت. همچنین طرف آمریکایی به درخواست رژیم صهیونیستی مبنی بر به کارگیری سیستم های جنگی الکترونیکی ساخت اسرائیل در جنگنده های اف 35 عمل کرده است. اف 35 جز پیشرفته ترین جنگنده ها به شمار می رود و از دقت بسیار بالایی برخوردار است و رادار گریزی از دیگر ویژگی ها آن محسوب می شود.

ایالات متحده ادعای اسرائیل مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران برای حزب الله لبنان را درشورای امنیت سازمان ملل تایید کرد اسرائیل هفته گذشته در آب‌های مدیترانه، یک کشتی به نام «فرانکوپ» را توقیف کرد و مدعی شد که این کشتی از سوی ایران برای حزب الله لبنان اسلحه حمل می‌کرده است؛ اسرائیل می‌گوید این کشتی قرار بود در یکی از بندرهای سوریه پهلو گرفته و محموله کشتی از آنجا برای حزب الله فرستاده شود. در واکنش به این اتهام‌ها، سفیر سوریه در سازمان ملل، اسرائیل را به دزدی دریایی متهم کرد و ادعاهایی مطرح شده را «معجون وقیحانه‌ای از دروغ» خواند. ایران و حزب‌ الله نیز ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل را رد کرده‌اند.

عزت‌الله ضرغامی رئیس صدا و سیما، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را متهم کرد که قصد داشتند با حضور در تلویزیون از مردم بخواهند که در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها بیایند.
ضرغامی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت آقایان موسوی و کروبی «توقع» داشتند از طریق تلویزیون به صورت مستقیم با مردم سخن بگویند و از آنها بخواهند که «در خانه‌ها نمانند و در خيابان‌ها باشند. به ادعای ضرغامی، این اقدام دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات، «پیام بسیار سنگینی» بود و با اهداف صدا و سیما مغایرت داشت.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تلاش دولت باراک اوباما برای بهبود روابط با ایران گفته است برقراری روابط میان کشورش و آمریکا به زودی رخ نمی دهد.
متکی دریک کنفرانس خبری درتهران گفت : "تا بحث روابط با آمریکا فاصله داریم."
متکی گفت: " مسائل بین ایران و آمریکا موضوعی است که می‌تواند با تصحیح سیاست‌های گذشته دولتمردان آمریکا بارقه‌هایی ایجاد کند."
او افزود: "در واشنگتن دولت جدیدی كه بر سر كار آمده است سعی كردیم به آن‌ها رویكرد مثبتی نشان دهیم." او همچنین خواستار "تصحیح" سیاست های آمریکا در برابر ایران و "برداشتن گام های عملی" از سوی واشنگتن شد.
درهمین حال ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان، حاضر به گفتگوهای «جدی» با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور هستند. برنز که در موسسه خاورمیانه در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، هدف این گفتگوها را روشن شدن «ماهیت» فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست، و نه گفتگوی صرف.
وی با اشاره به افزایش تردیدها در این خصوص پس از افشای تاسیات فردو در قم، گفت که تعامل یا دشمنی با جامعه بین‌الملل به خواست ایران بستگی دارد.



علی‌اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری استان کردستان از اعدام احسان فتاحیان، جوان کرد در زندان مرکزی شهر سنندج خبر داد.
این مقام قضائی گفته که «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدامات مسلحانه از جمله جرائم ارتکابی فتاحیان بود.»
این درحالیست که اخباری حاکی از حضور اعضای خانواده و تعدادی از اهالی سنندج در برابر زندان این شهر وجود دارد و منابعی گفته اند که هنوز هیچ منبع رسمی اجرای حکم را تایید نکرده است.
اوایل هفته جاری گزارش شد که به نصرالله نصری، وکیل مدافع احسان فتاحیان، ابلاغ شده است که حکم اعدام موکل او روز چهارشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.
انتشار این خبر به افزایش تلاش برای جلوگیری از اعدام این جوان ایرانی منجر شد و از جمله، روز گذشته دیده بان حقوق بشر، از سازمان های بین المللی دفاع از حقوق بشر، با صدور بیانیه ای خواستار توقف اجرای این حکم شد و پیشتر نیز وکیل فتاحیان گفته بود که با ارسال نامه ای برای صادق اردشیر لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از او خواسته اجرای حکم احسان فتاحیان را متوقف کرده و شخصا به پرونده او رسیدگی کند.
Seg2

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل با بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و ممنوع‌الخروج شدن برخی اعضای این کانون، بحث و تبادل نظر شده است و عبادی در این دیدار، رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی با کانون مدافعان حقوق بشر را «غیر قانونی» عنوان کرده است
براساس این گزارش، شیرین عبادی همچنین با ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز دیدار و گفتگو کرده است.
در این دیدار، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته که موضوع ممنوعیت خروج برخی اعضای این کانون را پیگیری کند.


یان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اتهام سه تبعه این کشور که از سوی مقام‌های قضایی ایران به «جاسوسی» متهم شده‌اند را رد کرد.
به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ایان کلی گفته که واشنگتن تاکنون به طور رسمی، تائیدیه‌ای مبنی بر «جاسوس» بودن آنها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی دریافت نکرده است.
آقای کلی افزوده که اگر اتهام این سه تبعه آمریکایی به طور رسمی ابلاغ شود، واشینگتن این اقدام را «ناروا» و ضربه‌ای «ویرانگر» برای خانواده‌های آنها تلقی می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشته که به «اعتقاد ما که هیج مدرکی در تائید این نوع اتهامات وجود ندارد.»
دو روز پیش عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهام سه آمریکایی بازداشت شده در ایران را «جاسوسی» اعلام کرد حال آنکه منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرد ودستگیری این سه را ورود غیرقانونی به خاک ایران عنوان کرد


قوه قضائیه جمهوری اسلامی از آزادی نیلز کروسگارد، شهروند دانمارکی بازداشت شده در حاشیه تظاهرات مخالفان دولت در روز سیزدهم آبان خبر داده
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به کامل شدن تحقیقات درباره فرد یاد شده، دادستان تهران حکم آزادی او در روز سه شنبه با تایید به زندان اوین ابلاغ کرده است
به گزارش اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، کروسگارد سی و یک ساله دانشجوی روزنامه نگاری است و با هدف تحقیق درباره مسائل ایران به این کشور سفر کرده بود.
همچنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران حکم يکی دیگر از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران با نام "سهيل نويدی يکتا" را صادر کرد نویدی یکتا به هفت سال حبس تعزيری و هفتاد وچهار ضربه شلاق محکوم شده است. سهيل نويدی يکتا به اقدام عليه امنيت ملی، فعاليت تبليغی عليه نظام و اخلال در نظم عمومی متهم شده است


در پی اظهارات اصغر جعفری رییس پلیس آگاهی ایران مبنی بر آمادگی پلیس برای اجرای "حدود" اسلامی، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نسبت به این ادعا که که دخالت در امور قوه قضاییه تلقی میشود واکنش نشان داد و گفت اگر دستگاه قضایی بخواهد ضعف های پلیس را مطرح کند می تواند، اما قرار نیست این حرف ها به مطبوعات کشیده شود.
عباس جعفری دولت آبادی در در دانشکده علوم قضایی گفت "در مطبوعات مشاهده می کنیم که پلیس مسایلی را در حوزه قضایی مطرح می کند که موجب تضعیف هر دو نیرو می شود."
دادستان تهران همچنین از پلیس خواست که شان دستگاه قضایی را حفظ کند.


گروهی از اعضای نیروی بسیج زنان تهران با برپایی تظاهراتی در برابر سفارت بریتانیا در تهران خواستار استرداد شاهد قتل ندا آقا سلطان به ایران شدند بنا به گزارشهای رسیده جمعی از "خواهران بسیجی" امروز عصر به وقت تهران در برابر سفارت بریتانیا در تهران تجمع کردند و با صدور بیانیه ای از دولت این کشور خواستند آرش حجازی پزشک شاهد ترور ندا را که در بریتانیا به سر می برد به ایران بازگرداند. در این بیانیه آمده است که "از رژیم سلطنتی انگلستان می خواهیم هرچه سریعتر آرش حجازی، قاتل ندا آقا سلطان را به جمهوری اسلامی مسترد کند."


حميد بهبهانى وزير راه و ترابرى جمهورى اسلامى ايران مى گويد قرارگاه خاتم الانبياء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى برنده يك مناقصه دو و نيم ميليارد دلارى پروژه ساخت خط ريلى پس کرانه در منطقه آزاد چابهار شده است. حميد بهبهانى گفته است: اين طرح در سه فاز اجرا خواهد شد كه در فاز اول آن، قابليت حمل شش ميليون تن بار، فاز دوم ۱۰ ميليون تن و نهايتا در فاز سوم ۲۰ ميليون تن بار را تامين خواهد كرد.وزير راه و ترابرى توضيح بيشترى در اين زمينه نداده است و هنوز مشخص نيست كه آيا شركت هاى ديگرى نيز در اين مناقصه شركت كرده بودند و يا اين پروژه پس از ترك تشريفات، به قرارگاه خاتم الانبياء واگذار شده است. بعد از مخابرات این دومین پروژه بزرگ است که به سپاه واگذار میشود.

No comments:

Post a Comment