Friday, November 27, 2009

اخبار بیست وهفتم نوامبر ششم آذرماه

آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه محکومیت ایران را تصویب کرده است. اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه امروز قطعنامه پیشنهادی محکومیت ایران به خاطر فعالیت مخفیانه در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم را تصویب کرد و از این کشور خواست تا ساخت و ساز در این طرح را فورا متوقف کند. پیش نویس این قطعنامه در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در ساختن یک مرکز غنی سازی اورانیوم در فردو، نزدیک قم، ،هفته گذشته در جلسه نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک تهیه و به اجلاس شورای حکام ارائه شد. براساس گزارش های اولیه، از سی و پنج کشور عضو شورای حکام، بیست و پنج کشور به این پیش نویس رای مثبت، سه کشور رای منفی و شش عضو دیگر رای ممتنع دادند.
این نخستین قطعنامه مصوب شورای حکام علیه ایران در خلال حدود چهار سال گذشته بوده است.
دراین جلسه روسیه و چین، که ایران آنها را از حامیان مهم خود در صحنه بین المللی محسوب می کند نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این قطعنامه و در مورد مسئله غنی‌سازی افزود: «اگر پاسخ مثبتی نگیریم، دیگر نمی‌توانیم منتظر شویم. وقت، مهم است و در نتیجه ناچاریم گزینه‌های دیگری را بررسی کنیم.
سلطانیه پیشتر اعلام کرده بود که در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران تصویب کند، ایران همکاری خود با آژانس را به کمترین میزان ممکن کاهش خواهد داد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اعتراض دولت نروژ به توقیف جایزه نوبل شیرین عبادی انکار کرد که اموال این حقوقدان و مدافع حقوق بشر در ایران توقیف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ با احضار کاردار ايران در اسلو اعتراض دولت این کشور نسبت به مصادره جايزه صلح نوبل شيرين عبادی خبر داده بود. این نخستین بار طی یک صد سال از
عبادی با اشاره به اين که تمام حساب‌های بانکی و حقوق بازنشستگی خود او و همسرش در ايران ضبط و توقيف شده است گفته است که ماموران دولت جمهوری اسلامی حتی مدال نوبل، مدال لژيون دونور، انگشتر آزادی بيان و جوايز ديگر را که در گاوصندوق همسرش بوده ضبط کرده‌اند.

تنها ایرانی برنده جایزه نوبل در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن آن که خبر داد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تهدید به قتل شده است دلیل این تهدیدها را تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از فعالیت‌های حقوق بشری خود دانست و گفت: بارها به همسر و خانواده من گفته‌اند که من در هر جای دنیا باشم ایمن نیستم.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از موضع جانب‌دارانه مقامات نروژ ابراز تعجب کرده و تلویحا شیرین عبادی را به اهمال و خودداری از پرداخت مالیات متهم کرده است.

او گفت: ما از این که مقامات نروژی بدون مطالعه و عجولانه قوانین مورد احترام همگان را نادیده گرفته و مواضع جانب‌دارانه اتخاذ کرده‌اند تعجب می‌کنیم.



کاخ سفید وارد شدن اتهامات تازه به یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی، را که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ایران در زندان به سر می‌برد بی پایه و اساس خواند.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به خبر واردشدن اتهام جاسوسی به کیان تاجبخش ضمن ابراز نگرانی عمیق دولت آمریکا از وارد شدن این اتهام تازه گفت: دولت ایران با نقض حقوق جهانی و همگانی انسان‌ها و به زندان انداختن افراد بی‌گناه نمی‌تواند احترام جامعه بین‌الملل را کسب کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز کیان تاجبخش در دیدار با همسر خود در زندان اوین گفته است که روز دوشنبه گذشته پس از انتقال به دادگاه انقلاب با اتهام تازه جاسوسی برای موسسه جامعه باز جرج سوروس روبه‌رو شده است. این اتهام را اطلاعات سپاه پاسداران به آقای تاجبخش وارد کرده است .


نیویورک تایمز از قول یکی از بستگان آقای تاجبخش که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که کیان تاجبخش از زمان اعلام حکم خود در زندان انفرادی به سر می‌برد، وزن کم کرده و تحت فشار روانی و جسمی فراوان است.
یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی، که بیش از سه ماه است به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در بازداشت به سر می‌برد در آغاز آبان‌ماه به حکم دادگاه موسوم به کودتای مخملی به پانزده سال حبس محکوم شد.
ارتباط با عناصر بيگانه، قبول سمت مشاوره بنياد جرج سوروس در ايران برای طراحی براندازی نرم عليه نظام جمهوری اسلامی، فعاليت تبليغي عليه جمهوري اسلامي از طريق شرکت در تجمعات غيرقانونی و ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات از جمله اتهامات آقای تاجبخش اعلام شده است



مهدی کروبی، یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری میگوید خشونت ها بسیار شدید و غیرقابل تحمل است
کروبی خشونت‌های انتخابات را در مقایسه با برخورد نیروهای امنیتی دوره محمدرضا پهلوی پدیده‌ای تازه توصیف کرد که در دوره زندگی سیاسی خود با آن روبه رو نشده است
دبیرکل حزب اعتماد ملی میگوید دست‌مان خیلی بسته است؛ روزنامه ما تعطیل است؛ حزب‌مان تعطیل است و در خانه نشسته‌ایم.

مهدی کروبی یکی از اشکالات جدی محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، را دشمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تراشی‌های وی برمی‌شمارد که باعث بسیج کشورها علیه خودش می‌شود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره سرکوب مردم در روزهای پس از انتخابات گفت: اولا من فکر نمی‌کردم این طور برخورد شود. بعد هم فکر نمی‌کردم برخورد به این گستردگی و به این وحشیگری و به این خشونت بشود. خیلی ناراحت شدم، برخی شب‌ها بدون مبالغه خوابم نمی‌برد.
این درحالیست که بعد از این سخنرانی دهها موتورسوار نیمه شب جلوی محل اقامت مهدی کروبی در قم تجمع کرده و شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند.
درپی درگذشت آيت‌الله قاضی، نماينده امام در استان لرستان، مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، به شهر قم سفر کرده‌ و با آيت‌الله محفوظی نیز دیدار و گفتگویی درباره حوادث پس ‌از انتخابات و مشکلات اقتصادی که مردم با آن‌ها دست‌به گريبان هستند، داشته است.


آیت‌الله جوادی ‌آملی از امامت جمعه قم کناره‌گیری کرد. این استاد حوزه علمیه، امروز آخرین خطبه نماز جمعه‌اش در شهر قم را قرائت کرد. آیت‌الله جوادی ‌آملی خطاب به نمازگزاران شهر قم گفت: بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم و از تمامی نمازگزاران در طول این سال‌ها که نتوانستم به وظیفه خود به خوبی عمل کنم، عذرخواهی می‌کنم.
وی با بیان اینکه مردم صدها مشکل دارند که امام جمعه باید آنها را بیان کند، ادامه داد: اگر امام جمعه، این مشکلات را بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌ است مطلب را خوب بیان کند.
امام جمعه قم اضافه کرد: اگر در اقامه نماز جمعه بنده، این مشکل نیز بوده‌ است، از همگان عذرخواهی می‌کنم.
جوادی آملی در تابستان جاری نیز در چند نوبت از اقامه نماز جمعه قم خودداری کرد. مدیرکل روابط عمومی ستاد ائمه جمعه سراسر کشور، دلیل غیبت این استاد حوزه علمیه را سفر به دماوند اعلام کرده بود.
پیش از این در تیرماه جاری، آیت‌الله استادی، از دیگر خطیبان جمعه شهر قم نیز با تعطیلی کلاس‌های درس خود از اقامه نماز جمعه قم پرهیز کرده بود.


سردار حسین علایی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه میگوید بسیج نباید در قالب یک داروغه در خیابان‌ها ظاهر شود.
حسین علایی نسبت به تبدیل شدن بسیج و بسیجی به یک شغل هشدار داد و گفت: تبدیل بسیج به شغل برای عده‌ای خاص ، آفتی است که ظرفیت‌های بسیج را در خود محدود می‌کند.
وی افزود تبدیل شدن به یک نهاد امنیتی را از دیگر آفت‌هایی دانست که ممکن است بسیج دچار آن شود.


یک وب‌سایت خبری نزدیک به اصولگرایان خبر داده است که برخی اطلاعات سری مربوط به موشک‌های ایران از جمله موشک حوت روی شبکه اینترنت درز کرده و روی سایت‌های آمریکایی دیده شده است. جهان‌نیوز که نزدیک به محمدرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس هشتم شناخته می‌شود، نوشته است: این اطلاعات برملا شده شامل تکنولوژی و مشخصات محرمانه موشک حوت، تصویر و مفاد برخی نامه‌نگاری‌های ایران با کشور طرف قرارداد و متن بعضی دستورات داخلی و اقدامات انجام‌شده در مورد چگونگی خریداری موشک حوت است. این موشک یکی از سریع‌ترین موشک‌های رادارگریز زیر آبی جهان است که اولین بار در سال 1385 در مانور پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد آزمایش قرار گرفت.

No comments:

Post a Comment